تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رحیم سیلاوی، رئیس سابق اداره ارزیابی مخازن مناطق نفتی جنوب، در گفتگو با «رویداد۲۴»

منظور قاضی‌زاده هاشمی از عمومی‌کردن نفت چیست؟ | در وزارت نفت هم کسی نفهمید منظور ایشان چیست؟ | نامزدها پول این همه وعده اقتصادی را بدون نفت از کجا می‌آورند؟

رحیم سیلاوی، رئیس سابق اداره ارزیابی مخازن مناطق نفتی جنوب به رویداد۲۴ می‌گوید ۸۰درصد تولید درآمد کشور از نفت است اما کاندیدا‌ها از آن حرف نمی‌زنند. آقای سیلاوی خطاب به نامزدی که وعده «عمومی‌کردن صنعت نفت» را می‌دهند می‌گوید «وقتی تولید نفت کاهش پیدا کند و نتوانید بفروشید و به پالایشگاه بدهید، از کجا پول اداره کشور را می‌دهید؟ الان این همه وعده اقتصادی می‌دهید، پول‌اش را بدون نفت از کجا می‌آورید؟ نیرو محرکه اقتصاد کشور ما نفت است.»

منظور قاضی‌زاده هاشمی از عمومی‌کردن نفت چیست؟

رویداد۲۴ | امیرحسین جعفری: شعار‌های انتخاباتی رنگ و بوی همه چیز به خود گرفته است. از وعده‌های بزرگ درباره خودرو تا عمومی‌کردن نفت که مشخص نیست دقیقاً منظور کاندیدا‌ها از طرح این موارد چیست؟ مانند ۴ میلیون واحد مسکونی که تنها بیان شد اما هیچ جزئیات دقیقی از آن منتشر نشد. یکی از ادعا‌های عجیب این روز‌ها، مسأله عمومی کردن نفت است. با توجه به چالش‌های اساسی وزارت نفت و تأثیر بحران‌های این حوزه بر کاهش درآمد کشور، کاندیدا‌ها باید نگاهی واقعی‌تر نسبت به مسائل وزارت نفت داشته باشند.

به جهت بررسی موضوع فوق، گفتگو کردیم با رحیم سیلاوی، کارشناس نفت و رئیس سابق اداره ارزیابی مخازن مناطق نفتی جنوب، که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

یکی از نامزدهای انتخاباتی صحبت از عمومی کردن نفت کرده اما معنی این وعده مشخص نیست. با توجه به سوابق شما در وزارت نفت و اطلاعی که از مسائل این حوزه دارید؛ منظور از عمومی کردن نفت چیست؟

ما هم در وزارت نفت متوجه منظور ایشان از عمومی‌کردن نفت نشدیم. مگر اسم شرکت نفت، شرکت ملی نفت نیست؟ عمومی‌کردن یعنی چی؟ یعنی اعلام کنند هر شهروندی از نفت سهم دارد؟ منظور از عمومی‌کردن نفت و شعار‌های انتخاباتی این زمینه مبهم است. امکان اینکه شما مخازن و میادین و تأسیسات را عمومی کنید مگر ممکن است؟ حتی در آمریکا که پلیس هم خصوصی است، شرکت‌های خصوصی نفتی، تابع قوانین دولت از نفت استفاده می‌کنند. اگر منظور کاندیدا‌ها آوردن نفت در بورس است، که آن هم ساز و کار مشخصی ندارد. مگر الان نفت خصوصی است که بخواهد عمومی شود؟ الان خود شرکت ملی نفت هم از خزانه دولت پول می‌گیرد و مشخص نیست چگونه می‌خواهند نفت را عمومی کنند.


بیشتر بخوانید:

وعده قاضی زاده: شرکت نفت را عمومی می‌کنم

قاضی‌زاده هاشمی از بنیاد شهید و ماجرای بانک دی تا نارضایتی خانواده‌های شهدا

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی کیست؟


در میان کاندیداها و شعارهای انتخاباتی، نفت چه جایگاهی دارد؟ آیا مسأله نفت باید تبدیل به یک وعده و یا شعار انتخاباتی شود؟

طبق رصد‌هایی که تاکنون داشتم، حساسیتی نسبت به نفت در میان کاندیدا‌ها نمی‌بینم. در حالی‌که از این به بعد مسأله نفت بسیار حیاتی می‌شود. از جمله مسأله ذخایر نفتی کشور که کار چندانی روی آن انجام نشده است. مسأله میادین مشترک، کاهش فشار میادین، ناترازی و... مواردی است که از این به بعد بیشتر مطرح می‌شود. پارس جنوبی از این به بعد سالانه ۱۵ درصد کاهش تولید خواهد داشت اما کسی به آن اشاره نمی‌کند. وضعیت ذخایر طوری است که شاید مجبور شویم تولید را پایین بیاوریم. ما دو کار انجام ندادیم، اول اینکه روش‌های افزایش ذخایر را انجام ندادیم، دوم اینکه در بحث چاه محوری هم بد کار کردیم.

منظورتان از کارهای انجام نشده در چاه‌محوری چیست؟

 تولیدی که از چاه‌ها می‌کنیم خیلی سنتی است. روش‌های فرازآوری تولید مصنوعی، تزریق گاز، استفاده از پمپ‌ها و... هیچکدام انجام نمی‌شود. یکی دیگر از موارد چاه محوری، اسیدکاری مرکب است که آن هم انجام نشده است. با این وجود کاندیدا‌ها اصلاً اطلاعی از این موضوع ندارند. تیم‌های انرژی و نفت ستادها هم کسانی هستند که وضعیت نفت کشور حاصل عملکرد آنهاست. البته هیجانات دوران انتخابات می‌گذرد و هرکسی که رئیس‌جمهور شود با انبوهی از مسائل مرتبط با نفت و گاز و میادین مواجه می‌شود. رئیس‌جمهور آینده خود را باید برای آن شرایط سخت آماده کند. این وضعیت محصول یک روز نیست و نتیجه‌ی چندین دهه مدیریت غلط و بی‌توجهی به اصول مدیریت نفت و گاز از جمله در حوزه مخازن است.

چه میزان از وعدههای اقتصادی که کاندیداها میدهند، بر دوش وزارت نفت و فروش نفت میافتد؟

 ۸۰ درصد تولید درآمد کشور از نفت است اما کاندیدا‌ها از آن حرف نمی‌زنند. وقتی تولید نفت شما کاهش پیدا کند و نتوانید بفروشید و به پالایشگاه بدهید، از کجا پول اداره کشور را می‌دهید؟ الان این همه وعده اقتصادی می‌دهید، پول‌اش را بدون نفت از کجا می‌آورید؟ نیرو محرکه اقتصاد کشور ما نفت است. من آدم سیاسی نیستم اما به چند تن از کاندیدا‌ها پیام دادم که من حاضرم در یک جلسه برای آن‌ها مسائل نفت را توضیح دهم. بعد از آن جلسه حاضرم شرط ببندم که آن کاندیدا‌ها نگران نفت خواهند شد. البته راه‌حل مشکل وجود دارد اما متأسفانه کاندیدا‌ها تصور می‌کنند کسی که پیشنهاد و نقد می‌کند دنبال سمت است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
0
4
بهتره این قاضی زاده پارابه اندازه گلیمش درازکنه،بعیداست ایشان شعوراین حرفهاراداشته باشد،کارهربزنبست خرمن کوفتن
نظرات شما